Beirut & Beyond | Yasmine Hamdan
17141
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-17141,page-child,parent-pageid-17085,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive
 

Yasmine Hamdan
ياسمين حمدان


Thursday 7 December 2017 @ 8:30PM | GRAND FACTORY

الخميس 7 كانون الأول / ديسمبر 2017 – 8:30 مساءً | غراند فاكتوري

Lebanese singer-songwriter Yasmine Hamdan first emerged onto the music scene with Soapkills, the pioneering indie electronic band she founded along with Zeid Hamdan in Beirut in the late ’90s. The duo released two rare EPs after forming in 1997 before their first album, Bater, in 2001. After two more albums, Cheftak (2002) and Enta Fen (2005), the group split, with Yasmine Hamdan relocating to France. Yasmine then teamed up with Madonna’s producer Mirwais, and under the Y.A.S. moniker, recorded the album Arabology, released in 2009 by Universal France. In 2012, Yasmine joined forces with Nouvelle Vague’s Marc Collin to produce her debut solo album, Ya Nass which received wide critical acclaim across Europe, North America and the Arab region. Her unique vision is fully realised in her latest album Al Jamilat, which she jointly produced with UK producers Luke Smith (Foals, Depeche Mode, Lily Allen) and Leo Abrahams (Brian Eno, Carl Barât) and that was released by Brussels-based label Crammed Discs.

مغنيّة ومؤلّفة لبنانية، بدأت رحلتها مع فرقة “سوب كيلز”، الرائدة في موسيقى الإندي الكترونيك، التي أسستها بالتعاون مع زيد حمدان في أواخر التسعينيات في بيروت. وقد احتلّ الثّنائي شيئًا فشيئًا موقعًا مهمًا في المشهد الموسيقي، وأصبحت ياسمين من رموز الموسيقى المستقلّة في العالم العربي. أطلق الثّنائي ياسمين وزيد في العام 1997 أغنيتين سبقتا إطلاق ألبوم “باتر” في العام 2001. وبعد إطلاق مجموعتين غنائيّتين “شفتك” في العام 2002، و”إنت فين” في العام 2005، انفصل الثّنائي بسبب سفر ياسمين إلى فرنسا. بعد ذلك عملت ياسمين مع ميروايس، منتج الفنّانة الأميركيّة مادونا، وسجّلت ألبوم “آرابولوجي” الذي أطلقته شركة “يونفرسال فرانس” في العام 2009. في العام 2012، عملت مع مجموعة “نوفال فاغ مارك كولن” لإنتاج ألبومها الفردي “يا ناس”، الذي حظي بترحيب نقدي واسع في أوروبا وأميركا الشمالية والمنطقة العربية. وحقّقت ياسمين رؤيتها الموسيقيّة الخاصة في ألبومها الأخير “الجميلات” الذي أنتجته بالتعاون مع المنتجين البريطانيين لوك سميث (فولز، وديبيش مود، وليلي ألن)، وليو أبراهامز (براين إينو، وكارل بارات)، وأطلقته شركة “كرامد ديسك” ومقرّها في بروكسل.